More than meets the eye Greg Bogin, Wolfgang Laib, Klaus Mosettig, Bettina Pousttchi, Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger, William Tucker
16 Nov 2012—1 Jan 2013

More than meets the eye Greg Bogin, Wolfgang Laib, Klaus Mosettig, Bettina Pousttchi, Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger, William Tucker

16 Nov 2012—1 Jan 2013
Buchmann Galerie
Press release

Visual perception does not explain our world completely. Even our other senses are not able to do so fully. Often the imagination is required in order to become thoroughly conscious of the things and phenomena of our reality and to open up possibilities that are greater than the surface that is empirically visible. More than Meets the Eye features selected works by seven artists that go beyond the apparent by means of ambiguity, process, potentiality, or visual perplexity. 

 

Greg Bogin (USA, b. 1966, works in New York) is showing two paintings from the new series All Smiles. Their clear compositions, perfect surfaces, and brilliant colors recall pictograms, but without making any recognizable reference. Their titles, Seconds Away and Ziggy, lend them another associative level and make us think of David Bowie’s Ziggy Stardust of 1972. Their shaped canvases—in the case of Seconds Away, with a round cutout as well—place the paintings in a sculptural context. 

 

Wolfgang Laib (b. 1950, works near Ulm and Madurai) is showing a small glass with gathered hazelnut pollen. The vessel that preserves the pollen is just one way to present this work. The other is to spread the pollen into a rectangular field, as Laib will install it at MoMA in New York in January. 

 

Klaus Mosettig (b. 1975, works in Vienna) is presenting Untitled 1950.3/17 and Untitled 1950.3/18, two works with the same motif. Precise observation reveals that they are two original pencils drawings, and hence—at the limit of perception—not identical works. Both drawings have their origin in the work of Jackson Pollock. Pollock’s expressive gestures give way to processual, meditative temporal space in Klaus Mosettig’s work. The likeness achieves its own validity, like the “projector portrait” Pradovit N24, in which the light of a slide projector is cast on a sheet of paper, and Mosettig records with a pencil the scratches and the dust on the lens. 

 

Bettina Pousttchi (b. 1971, works in Berlin) is showing Panorama, a sculpture of Murano glass. Her work represents the visual anchor of the exhibition. Every individual work and the viewers are seen on the silver mirror of the dome, which recalls a convex surveillance mirror. 

 

The fruit bowl by Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger (b. 1967 and b. 1964 work in Langenbruck, Switzerland) is a work that will change over the course of the exhibition. The delicate pink crystals of artificial fertilizer will increasingly cover the fruit bowl, without its form or the end of the process being predictable at the outset. 

 

William Tucker (b. 1935, works near New York) is showing two sculptures of urgent presence, Siren and Cave, that stand in the room like boulders or landscapes. With their earthy physicality, these works are precise in their surface detail afigure, emotionality and rationality.

Pressemitteilung

Die visuelle Wahrnehmung erklärt unsere Lebenswelt nicht abschließend. Auch unsere anderen Sinne vermögen dies nicht umfassend zu leisten. Oftmals bedarf es der Vorstellungskraft, um uns die Dinge und Phänomene unserer Lebenswirklichkeit erst gänzlich bewusst zu machen und Möglichkeitsräume zu öffnen, die grösser sind als die empirisch wahrnehmbare Oberfläche. More than meets the eye zeigt ausgewählte Arbeiten von sieben Künstlern, deren Werke durch Ambivalenz, Prozess, Potentialität oder visuelle Irritation über das Augenscheinliche hinausgehen. 

  

Greg Bogin (USA, *1966, arbeitet in New York) zeigt zwei Bilder der neuen Werkgruppe All Smiles. Die klaren Kompositionen, perfekten Oberflächen und leuchtenden Farben erinnern an Piktogramme, ohne jedoch eine erkennbare Zuweisung zu machen. Die Bildtitel Seconds Away und Ziggy geben den Arbeiten eine weitere assoziative Ebene und lassen an David Bowie’s Ziggy Stardust von 1972 denken. Die shaped canvases — bei Seconds Away mit einer runden Aussparung — stellen die Bilder auch in einen skulpturalen Zusammenhang. 

 

Wolfgang Laib (*1950, arbeitet bei Ulm und Madurai) zeigt ein kleines Glas mit gesammeltem Blütenstaub von Haselnuss. Der im Gefäß verwahrte Blütenstaub ist nur die eine Präsentationsform des Werkes. Die andere ist der zum rechteckigen Feld ausgestreute Blütenstaub, wie ihn Laib im Januar im MoMA New York installieren wird.  

 

Klaus Mosettig (*1975, arbeitet in Wien) präsentiert Untitled 1950.3/17 und Untitled 1950.3/18, zwei Arbeiten mit dem gleichen Motiv. Die genaue Betrachtung zeigt, dass es sich um zwei originale Bleistiftzeichnungen handelt und damit — an der Grenze der Wahrnehmbarkeit — keineswegs um identische Arbeiten. Beide Zeichnungen haben ihren Ursprung in einer Arbeit von Jackson Pollock. Der expressive Gestus von Pollock weicht dem prozesshaften, meditativen Zeitraum bei Klaus Mosettig. Das Abbild erreicht eine eigene Gültigkeit wie das ›Projektoren-Portrait‹ Pradovit N24, wo das Licht des Diaprojektors auf ein Blatt Papier geworfen wird, und Mosettig die Fehlstellen und den Staub auf der Linse mit Bleistift festhält. 

  

Bettina Pousttchi (*1971, arbeitet in Berlin) zeigt Panorama, eine Skulptur aus Muranoglas. Die Arbeit bildet den visuellen Anker der Installation. Jedes einzelne Werk der Ausstellung sowie die Betrachter zeigen sich auf der silbernen Spiegelfläche der Kuppel, die an einen konvexen Überwachungsspiegel denken lässt. 

 

Die Fruchtschale von Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger (*1967 und *1964 arbeiten in Langenbruck/Schweiz) ist ein Werk, das sich über die Laufzeit der Ausstellung verändern wird. Die feinen rosafarbenen Kristalle aus Kunstdünger werden die blaue Fruchtschale immer weiter überziehen, ohne dass die Form oder ein Ende des Prozesses vorhersehbar ist.  

 

William Tucker (*1935, arbeitet bei New York) zeigt zwei Skulpturen von eindringlicher Präsenz, Siren und Cave, die wie Felsbrocken oder Landschaften im Raum stehen. Mit ihrer urwüchsigen Körperlichkeit sind die Arbeiten im Detail der Oberfläche präzise und fein modelliert. Tuckers Skulpturen verschmelzen Abstraktion und Figur, Emotionalität und Rationalität. 

Wolfgang Laib

Born 1950 in Metzingen. Lives and works in Southern Germany.

Education
1968-1974 Studied Medicine University of Tuebingen
Grants and Awards

2015Praemium Imperiale for Sculpture, The Japan Art Foundation

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Selected Collections

Kunstmuseum Bonn 

Kunstmuseum Stuttgart

Neue Pinakothek, Munich

Sprengel Museum, Hannover

Kolumba Diözesanmuseum, Cologne

Centre Pompidou, Paris 

CAPC, Musée d’art contemporain de Bordeaux 

Collections de l’Etat Français, France

Musée d’art contempoarin, Nîmes, France

Musée départemental de Rochechouart, Rochechouart 

Museé de Grenoble

Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea, Turin 

De Pont Foundation, Tilburg, The Netherlands

Kunsthaus, Zürich

LAC Museum of Contemporary Art, Lugano

Kunstmuseum St. Gallen

The Art Institute of Chicago 

The Museum of Contemporary Art, Los Angeles

The Museum of Modern Art, New York

The Museum of Modern Art, Tokyo

The Phillips Collection, Washington D.C.

Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C.

San Francisco Museum of Art

Art Gallery of New South Wales, Sydney

The Museum of Contemporary Art, Helsinki

Toyota Municipal Art Museum, Toyota

Klaus Mosettig

Born in 1975, Graz, Austria.
Lives and works in Vienna, Austria.

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Bettina Pousttchi

Born 1971 in Mainz. Lives and works in Berlin.

Education
1999/2000 Whitney Independent Studio Program, Whitney Museum, New York
1995-1999 Kunstakademie Düsseldorf (with Prof. Gerhard Merz and Prof. Rosemarie Trockel)
1992-1997 Studies in philosophy, art and film history, Universities of Cologne and Bochum
1990-1992 Studies in Fine Art, Université de Paris 
Grants and Awards
2016 Villa Aurora, Los Angeles

2014

Wolfsburg Art Award

2008

TrAIN Research Center for Transnational Art, Identity and Nation, University of the Arts, London
2007 BBAX - Berlin Buenos Aires Art Exchange, Buenos Aires
2005 Provinzial Förderprojekt
2000 Kunststiftung NRW

 

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Selected Collections

Hirshhorn Museum and Sculpture Garden Washington DC

Nasher Sculpture Center Dallas

Margulies Collection Miami

Rennie Collection Vancouver

The Arts Club of Chicago

The Phillips Collection Washington DC

Freybe Collection Vancouver

Nasher Collection Dallas

Albertina Vienna

Berlinische Galerie, Museum of Modern Art Berlin

Kunsthalle Bielefeld

Hall Collection New York

Blake Byrne/Skylark Foundation Los Angeles

Levine Collection Washington DC

Wemhöner Collection Herford/Berlin

Kadist Collection Paris

Collection of the Federal Republic of Germany

University of Cologne

Von-der-Heydt Museum Wuppertal

Absolut Art Collection Stockholm

Wolfsburg City Art Gallery

MMAG Foundation Amman

William Tucker

Born 1935 in Cairo, Egypt

Lives and works in Massachusetts, USA

Education
1959-1960 Studies at St. Martin’s College of Art and Design, London
1955-1958 Studies at University of Oxford, England
Grants and Awards
2011 Elected as honorary National Academician, National Academy Museum, New York
2010  Lifetime Achievement Award, International Sculpture Center, Hamilton
2009  Jack Goldhill Award for Sculpture, Royal Academy of Arts, London
1995  Rodin-Moore Memorial Prize, Second Fujisankei Biennale Hakone Open-Air Museum, Japan
1991  Sculpture Center Award for Distinction in Sculpture
1980 Guggenheim Fellowship

1968-1970

Gregory Fellowship in Sculpture, University of Leeds

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1980
Selected Collections

Aberdeen Art Gallery, Scotland

Arkansas Art Center, Little Rock, AK

Art Gallery of New South Wales, Sydney, Australia

Arts Council of Great Britain, London

British Council, London

The British Museum, London

City of Bilbao, Spain

Contemporary Art Society, London

Florida International University, Miami, FL

Solomon R. Guggenheim Museum, New York

The Hakone Open-Air Museum, Tokyo, Japan

High Museum of Art, Atlanta, GA

Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, D.C.

Kröller-Müller, Otterlo, The Netherlands

Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, Denmark

The Margulies Collection, Miami

The Metropolitan Museum of Art, New York

The Museum of Fine Arts, Houston

The Museum of Modern Art, New York

National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia

Rijksmuseum, Amsterdam, The Netherlands

Storm King Art Center, Mountainville, NY

Peter Stuyvesant Foundation, Newcastle-upon-Tyne, England

Tate Gallery, London

Victoria and Albert Museum, London

Walker Art Center, Minneapolis, MN