Arnold Odermatt

24 Jun30 Jul 2011

Buchmann Galerie

Buochs 1954_2011.jpg

Arnold Odermatt, ‘Buochs’, 1954
Arnold Odermatt
Buochs, 1954
silver gelatin on baryta paper
30 x 30 cm / 12 x 12 in

MW96_2011.jpg

Arnold Odermatt, ‘Büren’, 1977
Arnold Odermatt
Büren, 1977
silver gelatin on baryta paper
40 x 30 cm / 15¾ x 12 in

OA-1604_2011.jpg

Arnold Odermatt, ‘Beschlagnahmt’, 1971
Arnold Odermatt
Beschlagnahmt, 1971
silver gelatin on baryta paper
30 x 40 cm / 12 x 15¾ in

OA-1684_2011.jpg

Arnold Odermatt, ‘Ennetmoos’, 1973
Arnold Odermatt
Ennetmoos, 1973
silver gelatin on baryta paper
30 x 40 cm / 12 x 15¾ in

OA-1699_2011.jpg

Arnold Odermatt, ‘Hergiswil’, 1959
Arnold Odermatt
Hergiswil, 1959
silver gelatin on baryta paper
30 x 40 cm / 12 x 15¾ in

OA-MW130_2011.jpg

Arnold Odermatt, ‘Bellinzona’, 1970
Arnold Odermatt
Bellinzona, 1970
silver gelatin on baryta paper
30 x 40 cm / 12 x 15¾ in

Vierwaldstättersee 1972_2011.jpg

Arnold Odermatt, ‘Vierwaldstättersee’, 1972
Arnold Odermatt
Vierwaldstättersee, 1972
silver gelatin on baryta paper
30 x 40 cm / 12 x 15¾ in

Arnold Odermatt

24 Jun30 Jul 2011

Buchmann Galerie

Press release

The photographs by the policeman and photographer Arnold Odermatt (b. May 29, 1925, in Oberdorf, Switzerland) bear his own, unmistakable handwriting, sobriety, and clear arrangement lend them great urgency and authenticity. 

 

Taken with a Rolleiflex camera from the mid-1950s to the late 1970s, the works from the Heimat (Homeland) series, which are being shown in this exhibition for the first time, offer a diverse picture of a changing society. 

 

In addition to a world of farmers and artisans that is often described today as contemplative, his photographs show a society entering a new era. Customs, traditions, and time-honored lifestyles are confronted with new realities. 

 

The photograph of miles of cars in a traffic jam on a highway is striking next to a photograph of a herd of sheep: where the highway now cuts through the landscape to provide more and more transportation for individuals, sheep were still being kept a few years earlier. The rescue of an army jet that had crashed in Lake Lucerne is much more than an image of an accident; it bears witness to changing times. The Alpine dairymen taking enormous balls of hay on their shoulders into the valleys also bears witness to a past epoch. The chronicler Arnold Odermatt also recorded the engineering feats of building highways as they pointed the way to the future. 

 

In his work, Arnold Odermatt does not make accusations; rather, he places a finger on this wonderful world, gently, sometimes lovingly. Buochs, 1954: the head forester has saved a Bambi late at night. Arnold Odermatt both of them for us. Everything is fine. 

 

Arnold Odermatt’s visual idiom is related to the work of Weegee and of his role model, Werner Bischof. Arnold Odermatt first came to the attention of a broader public with the series Karambolage (Collision), photographs from sometimes surreal junkyards with cars that had been in accidents. In 2001 Harald Szeemann exhibited this group of works at the Forty-ninth Venice Biennale. Comprehensive exhibitions of the artist’s work have been shown at the Art Institute in Chicago, the Fotomuseum Winterthur, and the Museum Morsboich Leverkusen, among other places. 

 

For additional information about the artist or for illustrations of the works in the exhibitions, please feel free to contact the gallery at any time.

Pressemitteilung

Die Bilder des Polizisten und Fotografen Arnold Odermatt (* 29. Mai 1925 in Oberdorf, Schweiz) tragen eine eigene, unverkennbare Handschrift und sind in ihrer Aufgeräumtheit, Nüchternheit und klaren Ordnung von großer Eindringlichkeit und Authentizität. 

  

Entstanden mit einer Rolleiflex Kamera von Mitte der 1950er Jahre bis Ende der 1970er Jahre, zeigen die in dieser Ausstellung erstmals öffentlich vorgestellten Arbeiten der Werkgruppe Heimat ein vielfältiges Bild einer Gesellschaft im Wandel.  

 

Neben der bäuerlichen und handwerklichen Welt, die heute gerne mit Beschaulichkeit umschrieben wird, zeigen die Fotografien eine Gesellschaft, die in ein neues Zeitalter aufbricht. Brauchtum, Traditionen und hergebrachte Lebenswelten treffen auf neue Realitäten.  

 

Sinnfällig ist die Aufnahme des kilometerlangen Autobahnstaus neben der Aufnahme einer Schafherde: wo die Schnellstraße für den zunehmenden Individualverkehr die Landschaft durchschneidet, wurden vor wenigen Jahren noch die Schafe getrieben. Die Bergung eines in den Vierwaldstättersee abgestürzten Armeejets ist weit mehr als das Bild eines Unfalls – es ist das Zeugnis einer Zeitenwende. Die Sennen, die riesige Heuballen auf ihren Schultern zu Tale tragen, werden zum Zeichen einer vergangenen Epoche. Genauso hält der Chronist Arnold Odermatt auch den Bau der ingenieurtechnisch anspruchsvollen und in die Zukunft weisenden Straßen und Tunnel fest. 

 

Arnold Odermatt klagt in seiner Arbeit nicht an, sondern legt den Finger behutsam, manchmal liebevoll, auf diese wundersame Welt. Buochs 1954: der Wachtmeister hat zu später Stunde ein Bambi gerettet. Arnold Odermatt hat beide für uns fotografiert. So wird alles gut. 

 

Arnold Odermatts Bildsprache steht in Bezug zu den Werken von Weegee und seinem Vorbild, Werner Bischof. Einer breiten Öffentlichkeit bekannt wurde der Künstler mit der Werkgruppe Karambolage, Fotografien von teilweise surrealen Schrotthaufen verunfallter Autos. 2001 hat Harald Szeemann diese Werkgruppe auf der 49. Biennale Venedig ausgestellt. Umfassende Ausstellungen von Arnold Odermatt zeigten unter anderem das Art Institute Chicago, das Fotomuseum Winterthur und das Museum Morsboich Leverkusen.  

 

Für weitere Informationen und für Bildmaterial zu den Arbeiten in der Ausstellung können Sie sich gerne jederzeit mit der Galerie in Verbindung setzen. 

Arnold Odermatt

Born 1925 in Obersdorf/ Kanton Nidwalden, CH

Solo Exhibitions

2017
Galerie Springer Berlin
Photobastei, Zurich
2015
Galerie Springer, Berlin
2014
Galerie Springer, Berlin
2013
Nidwaldner Museum, Stans
2012
Espace d'Art Contemporain Fernet Branca, Saint-Louis
L'Été photographique de Lectoure, Lectoure
La Chambre, Strasbourg
2011
Buchmann Galerie Berlin
Galerie Georges-Philippe & Nathalie Vallois, Paris
2010
Amador Gallery, New York City
Leo Koenig Inc. Projekte, New York
Springer & Winckler Berlin
2009
Galerie Georges-Philippe & Nathalie Vallois, Paris
Miesiąc Fotografii w Krakowie, Krakau
2008
Galerie Lelong, Zürich
2007
Simon Studer Art, Geneva
Springer & Winckler Berlin
2004
Fotomuseum Winterthur
2003
Gesellschaft der Freunde junger Kunst, Baden-Baden
2002
Art Institute of Chicago
Buchmann Galerie, Köln
Centre Rhénan de la Photographie, Strasbourg
Kunstverein Heidelberg
Museum Morsbroich, Leverkusen
2001
Centre de la Photographie, Genf

Group Exhibitions

2017
Das Auto in der Kunst. Rasende Leidenschaft, Kunsthalle in Emden
Autophoto, Fondation Cartier pour l'Art Contemporain, Paris
2016
First Choice II, Galerie Springer, Berlin
Wolfsburg Unlimited - Eine Stadt als Weltlabor , Kunstmuseum Wolfsburg
2015
Constructeurs d’absurde, bricoleurs d’utopie, Abbaye St André - Centre d'art contemporain Meymac
Carambolages, Galerie Georges-Philippe & Nathalie Vallois, Paris
Verkehrte Welt, Häusler Contemporary, Zurich
Le Bord des Mondes, Palais de Tokyo, Paris
2014
Damage Control - Art and Destruction Since 1950, Kunsthaus Graz
Damage Control, MUDAM, Luxembourg
Käfer, Crash & Capri-Batterie, Kunstmuseum Mülheim an der Ruhr
Nachhaltigkeit & Kunst, Kunstsammlung der Mobiliar Genossenschaft, Bern
Le Mur, La collection Antoine de Galbert , La Maison Rouge, Paris
2013
Damage Control - Art and Destruction Since 1950, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC
Käfer, Crash und Capri-Batterie, Die Sammlung Schiffer, Kunstmuseum Heidenheim
Käfer, Crash und Capri-Batterie, Städtische Galerie Delmenhorst
2012
Problem Play, Leo Koenig Inc., New York
l’Été photographique, Centre de photographie de Lectoure, Lectoure, FR
Fondation Fernet Branca, Saint-Louis, FR
Road Atlas - Straßenfotografie aus der DZ Bank Kunstsammlung, Kunstmuseum Dieselkraftwerk Cottbus
Riot Selections From The Ann And Mel Schaffer Family Collection, The Frances Young Tang Teaching Museum and Art Gallery at Skidmore College, Saratoga Springs
2011
Galerie Georges-Philippe & Nathalie Vallois, Paris
Pars Pro Toto, Galerie Lelong, Zürich
pimp your collection: cars you drive me art, Landesgalerie am Oberösterreichischen Landesmuseum, Linz
Things are Queer - Highlights der Sammlung UniCredit, MARTa Herford
[contre]culture / Ch, Musée de l'Elysée, Lausanne
Car Fetish. I drive, therefore I am., Museum Tinguely, Basel
Road Atlas - Straßenfotografie aus der DZ Bank Kunstsammlung, Opelvillen, Rüsselsheim
2010
Realismus - Das Abenteuer der Wirklichkeit, Hypo Kunsthalle, München
2008
Deutsches Hygiene-Museum, Dresden
2007
Kunstmuseum Wolfsburg
2006
303 Gallery, New York
Mildred Lane Kemper Art Museum, St. Louis
NRW-Forum, Düsseldorf
2005
Buchmann Galerie, Köln
Kunsthalle Baden-Baden
2004
Gesellschaft der Freunde junger Kunst, Baden-Baden
2001
La Biennale Venezia, Venice
1999
Deichtorhallen, Hamburg
Vitra Design Museum, Lörrach